A közelmúltban Békéscsabán az ország legeredményesebb középiskolái TOP 12 címen egy közoktatási konferenciát tartottak, amelyen az egri Neumann János Középiskola és Kollégium is a meghívottak között volt, mint egyike a tizenkettőknek. Az iskolát dr. Sipos Mihály, az iskola igazgatója képviselte.
Az Oktatási Hivatal egy nagyon sokoldalú számítás alapján határozta meg a résztvevők körét. Az utóbbi évek legjobban teljesítő középiskoláit hívták meg a konferenciára. Figyelembe vették az általános iskolai jelentkezések minőségét, számát, azt, hogy az iskolát hányadik helyen jelölték meg a jelentkezők. Nézték a tanulmányi eredményt, a hozzáadott pedagógiai értéket, a kompetenciamérések eredményeit. Kiemelten figyelték az iskolák kimeneti mutatóit, vagyis az egyetemekre, főiskolákra való bekerülés arányát, pontszámait, de ugyanígy az idegen nyelvi nyelvvizsgákat, az érettségi eredményeket, közép és emelt szinten egyaránt. Súlyozottan esett latba az országos tanulmányi és szakmai tanulmányi versenyeken elért helyezések, és a nemzetközi tanulmányi versenyeken, például a diákolimpián elért sikerek is. Így választották ki a 12 középiskolát, amelyben olyanok között volt az iskola, mint a Fasori Evangélikus Gimnázium, a pesti Fazekas gimnázium, az ELTE Apáczai gyakorló gimnáziuma vagy a győri Révai gimnázium.
A konferencián a vendéglátókon, a békéscsabai Széchenyi Közgazdasági Szakközépiskola és az Oktatási Hivatal képviselőjén kívül a 12 iskola igazgatója tartott előadást. Mindenki bemutatta az iskoláját egy kb. 150 fős hallgatóságnak, oktatási szakembereknek, iskolai vezetőknek. A rendezvényen kiderült: önmagában nem elegendő, hogy kiváló tanulók legyenek az iskolában, az sem, hogy kiváló tanárok. Még a tanórai együttműködés is kevés. A legfontosabb a tanulói motiváció.
– Ahhoz, hogy hajót építs, nem elég sem a jó faanyag, sem a jó hajóács, de még a jó terv sem, ahhoz előbb meg kell mutatni, hogy milyen nagyszerű és csodálatos a tenger. És ha ez megvan, már könnyen építheted a hajót, és ezért építed. Aztán természetesen az elhívatottság, a gyerekekkel és a szülőkkel való foglalkozás kiemelt fontosságú tényezője a sikernek. Persze ez nem megy uniformizálva. Minden iskola sikeres, de mindegyik eltérő utakat jár be a sikerhez. Ez is egy fontos tanulság volt: az oktatási-képzési szerkezet mindegyiknél más-más, ahogy a tehetséggondozásnak is különböző formái vannak az egyes intézményekben.
A TOP 12-ben már nem volt rangsorolás, de a Neumann volt a legfiatalabb a maga 25 évével. A többiek százéves vagy még nagyobb múltra tekintenek vissza és általában nagyvárosi középiskolák. A Neumann egy olyan helyen, Egerben ért el sikereket, ahol sok kiváló középiskola van, kiemelkedő eredménnyel.
A békéscsabai konferencián Dr. Sipos Mihály előadásában a neumanni alapértékeket emelte ki: intelligencia, tolerancia, rugalmasság. A tizenkettők között az egyedüli alapítványi iskola a Neumann volt, ez a működési forma a gyorsabb, hatékonyabb reagálást teszi lehetővé mind az oktatás tartalmi kérdéseit, mind a gazdálkodás feltételeit illetően. Ez is záloga a sikernek. |