A Világ Legnagyobb Tanórája az első világméretű oktatási projekt, melyen keresztül minden gyermek megismerheti a fenntartható fejlődést szolgáló Globális Célokat.
Iskolánkban a felhívásban megadott időszakban, 2024. szeptember 30. – október 4. között került sor a Világ Legnagyobb Tanórája program megvalósítására. Lelkes kollegáink osztályfőnöki, biológia és nyelvi órákon mutatták be a diákoknak az ENSZ által megfogalmazott 17 Globális célt. A célokat a 2015-2030-as időintervallumra tervezték, és mivel az idei év szinte félidőt jelent, ideje volt kritikusan összegezni az eddigi eredményeket, egyúttal a célok realitását is megvizsgálni. A lokális paramétereket figyelembe véve sikerült egyfajta rangsort is készíteni arról, hogy mely célokkal tudnak közvetlenül azonosulni a diákok, és melyek késztetik őket közvetettebb megoldási módok keresésére.
Ezek közül a 2024-as évben az élelmiszerhulladék csökkentése volt a téma.
A beszélgetések elején megkerestük az alapvető okokat, ami miatt az élelmiszer hulladékká válhat. A tanulók többsége remek tapasztalattal rendelkezett arról, hogyan válhat kissé régebbi gyümölcsből és zöldségből a sütés-főzés alapanyaga, mi a komposztálás, miket lehet komposztálni. A minta tanóra következő részében a kapszula-kamrával foglalkoztunk, amiről egy kis ízelítőt ad az alábbi leírás:
Mi is az a kapszulakamra?
- A kapszulagardrób mintájára jött létre.
- Olyan rendszer kialakítását jelenti, amelybe olyan alapvető élelmiszerek és alapanyagok kerülnek,
- amelyek tetszőlegesen és sokféleképpen kombinálhatók.
- amelyeket gyakran és szívesen használsz.
- amely által tudatossá válik a főzés és a bevásárlás folyamatának egyszerűsítése.
- amellyel tehetsz az élelmiszerpazarlás ellen.
- amellyel tehetsz a fenntarthatóságért és az egészséges életmódért.
- Nem csak a kamrában tárolt alapanyagokra kell gondolni, ide sorolhatók a hűtőben és a fagyasztóban fellelhető élelmiszerek is.
(Forrás: https://www.avilaglegnagyobbtanoraja.hu/2024/VLT_Kapszulakamra_kozepiskola_ppt_2024.pdf – utolsó letöltés dátuma: 2024.10.10.)
A rendhagyó tanórákon kiderült: a neumannos diákok tájékozottak a témában, nyitottak új ismeretek szerzésére, véleményüket intelligensen ki tudják fejezni, jövőképükben komoly szerepet kap a fenntarthatóság-környezettudatosság és a társadalmi problémák megoldása iránti elköteleződés.
(A nagyításhoz katt. a képekre!)
|