Neumann PortálIskolaKollégiumokNIVÁK;
8:00
Beiratkozás a 7. és 9. évfolyamra

Középszintű szóbeli érettségi vizsgák
június 19–28. (A bizottságok és a pontos dátumok megtekintéséhez katt. a címre!)
Jun
A tanítási év utolsó tanítási napja

Határtalanul! „Hollóasszony nyomában Délvidéken”

Hollóasszony nyomait kutattuk

Míg végzős diákjaink az érettségi feladataival küzdöttek meg, addig a kisgimnázium 7. osztályos tanulói Hollóasszony, azaz Szilágyi Erzsébet, nyomába eredt Délvidéken és Dél-Erdélyben. Ahová a Hunyadiak betették a lábukat, igyekeztünk mi is ott lenni és magunkba szívni mindazt a kulturális örökséget, amit őseink hagytak ránk.

Az első úticélunk Szabadka, Délvidék egyik legszebb városa. A magyar szecessziós város minden csodájával magába szippantott minket. A városháza lépcsőházában nemzeti lobogónk színei pompáznak és ezen nem változtatott a ma már szerb nemzetiségű városvezetés sem.

(A nagyításhoz katt. a képekre!)

Ezen a napon ellátogattunk még Csantavérre, amely település egykor Szilágyi Erzsébet birtoka volt, az itt épült monumentális, a római Szent Péter bazilikát idéző templomot tekintettük meg. A nap megkoronázásaként megérkeztünk Zentára. 1697. szeptember 11-én a Savoyai Jenő által vezetett egyesült hadak a város határában világtörténelmi jelentőségű csatát nyertek a török csapatokkal szemben. Megnéztük a csata emlékművét a Tisza- parton.

A második nap újra felkerekedtünk és megcéloztuk Újvidéket. Ez a település Szerbia második legnagyobb városa Belgrád után. Megtekintettük a neoreneszánsz városházát, illetve a neogótikus Mária Neve templomot, amelynek tornyát a magyarországi Zsolnay manufaktúrában készített sütött mázas csempékkel díszítették.

Szinte csak átkeltünk a Dunán és meg is érkeztünk Péterváradra, amely szinte már egybenőtt Újvidékkel. Látogatást tettünk a vár katakombarendszerében, megtekintettük az óratornyot, fordított vagy részeges órának is neveznek.

Néhány óra múlva Belgrád felé fordítottuk autóbuszunk kormánykerekét. Az idegenvezetőnk elvezetett minket a nándorfehérvári erődbe, illetve a belvárosba. Itt vívtak hősi csatát 1456-ban a szerb és magyar erők Hunyadi János vezetésével, a többszörös túlerőben lévő török hódítók ellen. Megkoszorúztuk ennek a győzelemnek az emlékművét.

A harmadik napon korán indultunk Szendrő várához. Hunyadi János 1441-ben itt zabolázta meg a Rácországban dúló törököket és Szendrőnél megverte Isák béget. 1448-ban a vesztes rigómezei csata után itt tartotta fogva a szerb despota Hunyadi János kormányzót. A vár ostrománál hunyt el 1494-ben Kinizsi Pál hadvezér és országbíró. Innen indultunk tovább Galambóc várához. A galambóci vár középkori erődítmény a Duna déli oldalán, amelynek feladata a Vaskapu-szoros bejáratának ellenőrzése volt.

A negyedik nap reggelén, szintén esős napra ébredtünk, ami egy kicsit elkeserített minket, hiszen egy három órás hajóút várt ránk a Kis-és Nagy-Kazán-szoroson. A szoros meredek sziklafalai lélegzetelállító látványt nyújtottak.

A hajóút végeztével, zuhogó esőben folytattuk utunkat Vajdahunyad várához. Vajdahunyad vára Erdély legimpozánsabb és leglátványosabb, teljesen épen maradt középkori vára. A sasfészek hat évszázad történelmének emlékét őrzi és hirdeti, nemcsak a Hunyadiakét, hanem erdélyi fejedelmek és hányatott sorsú családokét is.

Reggel, a hőn áhított hazaérkezés örömével, indultunk útnak Déva felé. Az első megállónk a Szent Ferenc alapítvány kolostora volt, ahová könyveket vittünk a könyvtárunkból az ott élő gyerekeknek, köszönetképpen egy 18 éves lány beszámolóját hallgattuk meg. Majd szerettük volna megnézni Déva várát, de sajnos, felújítás miatt, nem volt látogatható. Felidéztük viszont Kőmíves Kelemenné balladáját. A következő állomásunk Nagyvárad volt, ahol egyórás szabadidőt adtunk a belváros sétálóutcáján a gyerekeknek, fagyiztunk, kis ajándékokat vásároltunk, majd közösen megtekintettük a püspöki palotát és a székesegyházat.

Innen már csak a hazaérkezés öröme várt ránk. Köszönjük, hogy ilyen felemelő élményben lehetett részünk!

A „Hollóasszony nyomában a Délvidéken” elnevezésű hetedikes tanulmányi kirándulás a Határtalanul! program HAT-KP-1-2023/1-000460 sz. pályázati támogatásával valósult meg 2024. május 6-10. között.

Kelemen Tünde osztályfőnök

Megvalósult Magyarország Kormányának támogatásával.