A Fenntarthatósági Témahétre 2024-ben is változatos programokkal készült a Természettudományos szakmacsoport. Április 22-én Petrásné Szűcs Eleonóra nyitotta meg a hetet, majd a Föld napja alkalmából egész iskolára kiterjedő fenntarthatósági témájú kahoot játékkal indítottunk Vasné Harza Irén tanárnő szervezésében.
(A nagyításhoz katt. a képekre!)
Ugyanezen a napon, fenntarthatósági témában, zöld témájú előadásokra invitálták a fiatalokat a Neumann diákjai és tanárai. Április 23-án a Neu-tech konténeres előadásait hallhatták a fiatalok Petrásné Szűcs Eleonóra tanárnő szervezésében, a Kecskeméti Neumann János Egyetem jóvoltából. Az utazó egyetemben, a NEUTECH–ben a diákok élményalapú foglalkozásokon vettek részt, ahol a GAMF Műszaki és Informatikai Karán a fenntarthatóság jegyében alkalmazott innovációs technológiák bemutatására került sor. A fenntarthatóság szerepéről az autóiparban tájékozódhatott a hallgatóság, valamint betekintést nyertek a Hidrogén hajtás, avagy a 21. századi környezetbarát járműhajtások megoldásaiban is. Ehhez segítségünkre volt a hidrogén tüzelőanyag-cellás makettautó, amellyel szimulálni lehetett a különböző járműdinamikai működéseket és a valós működést. A diákok bemutató keretében ismerhették meg a hidrogén tüzelőanyag cella működési elvét, fontosságát a fenntartható közlekedés jegyében. Továbbá az informatika iránt érdeklődő diákok betekintést nyerhettek a hálózatok biztonságos üzemeltetésének technikáiba, gyakorlati példákon keresztül próbálhatták ki a hálózatok sérülékenységnek felderítését, és az etikus hekkelést. Az utazó egyetem részeként, a diákok a műanyagok előállítási és -feldolgozási technológiáival, újrahasznosításával ismerkedhettek meg, kipróbálhatták a 3D szkennelést kéziszkennerrel, valamint a 3D-s modellek manipulálását. Az Arduino programozás és áramkör fejlesztés foglakozáson bemutatásra kerültek a robotika, önvezető járművek, elektronika, programozás területén alkalmazott technológiák, LEGO, Arduino és Mikroe kisautókat használtak a diákok a programozáshoz, ahol a mikrovezérlők és arduino eszközök működési elvét is megismerhették. Kísérő programként a kecskeméti Neumann János Egyetem három karának szakjairól, ösztöndíj lehetőségeiről és a duális képzésről kaptak tájékoztatást a diákok. A program főszervezője Halczman Szilvia GAMF Dékáni Hivatal beiskolázási igazgató, mérnöktanár volt.
A keddi napon, az EKKE szervezett Fenntarthatósági szabadulószobát a diákoknak Csabai Edina előadásában. A Sulizsák programba kapcsolódva ismét göncöltünk a Földért. A program fő célja a fenntarthatóság tudatosítása volt, a textil újrahasznosításának előtérbe helyezésével. 7-10. osztályos tanulóink és kollégáink idén összesen 1532 kg használt ruhát gyűjtöttek össze és adtak át újrahasznosításra. A feladat főszervezői Képes Vera és Beke Noémi tanárnők voltak.
Bisel patakvizsgálati terepgyakorlaton vettek részt a 10.évfolyamosok Nagy Éva tanárnő koordinálásával, ahol szemrevételezték a patak aktuális állapotát, valamint víz Ph értéket, vízhőmérsékletet, nitrit, nitrát és ammónium tartalmat vizsgáltak. A korábbi években is rendszeresen vizsgált patakszakasz flóráját és faunáját, faji sokféleségét tanulmányoztuk Plant Net vagy Google Lens alkalmazások segítségével, majd a látott növények beazonosítását, míg a Marlin applikáció segítségével madárhangok felismerését gyakorolták. A patak élővilágának megóvása érdekében a Hulladékradar applikáció helyes használatával ismerkedtek meg a tanulók.
Április 24-én Gyöngyösre utazott a 7.k osztály Kelemen Tünde és Horváth Zita tanárnők kíséretével, ahol Ökoforradalom interaktív foglalkozáson, élménytúrán vehettek részt az érdeklődő tanuló csoportok.
Dr Murányi Dávid látogatott el iskolánkba, ahol a morfotaxonómiáról és a makrogerinctelen faunáról tartott színvonalas előadást, Nagy Éva tanárnő szervezésében.
Soós Noémi tanárnő a biodiverzitás fontosságáról tartott előadást.
Április 25-én Kerékpározásra invitálta az iskola tanulóit és diákjait Felsőtárkányba Sebestyén Csilla, Kormos Nóra és Barcziné Veres Krisztina tanárnő, illetve Bartalis Dávid tanárúr.
A karbonlábnyom (más néven szénlábnyom) az emberi tevékenység környezetre gyakorolt hatásának egyik mértéke. Segítségével mérhetővé válik, hogy az emberi tevékenység milyen mértékben járul hozzá a globális felmelegedéshez. A fenntarthatóság témahét egyik színes programja erre a témára irányult, Tarnóczi Aranka igazgatóhelyettes asszony előadásában „A fenntarthatóság kora” címmel hallhattak előadást a diákok. Hasznos tényeket hallhatott a fiatal korosztály a fenntartható fejlődés témában, és sajnos nagyon negatívakat is, miszerint a szénlábnyom, megmutatja ki mennyire él romboló életet és ezáltal milyen tempóban használja el a Földnek tartalékait. A legtöbb embert ez nem annyira érinti meg, nem ismerik a szénlábnyomot vagy számítási lehetőségeit. Ezen a programon interaktív módon, egy weboldal segítségével mindenki kiszámolhatta a saját szénlábnyomát.
Április 26-án egy régi kedves diákunk Vig András látogatott el iskolánkba, ahol 4 osztály számára adott hasznos tanácsokat arról, hogy hogyan lehet fenntarthatóan gondoskodni az étkezés során keletkezett felesleges ételadagokról. A Nébih Maradék nélkül programjának szervezésében megtartott előadást egy mobiltelefonos quizziz játék követte, ahol értékes ajándékokat nyerhettek diákjaink. A program szervezői Nagy Éva és Vasné Harza Irén tanárnők voltak.
Iskolánkból két csapat is részt vett az Ideathon nevet viselő országos fenntarthatósági és üzleti verseny április 13-i döntőjén. Ezt megelőzően 5 alkalommal online kurzusokon vehettek részt tanulóink, ahol értékes ismereteket gyűjthettek és mentoraik segítségével dolgozhatták ki üzleti vállalkozássá formálható ötleteiket. Témahetünkön tartott bemutatóikban megismerkedhettünk a napelemekhez kapcsolódó újító gondolataikkal, illetve egy innovatív, okos rendszerrel működtetett üvegház folyamataival. Beke Noémi tanárnő csapata: Antal Bálint, Ludvai Ádám Attila, Ludvai Martin Márk, Petrásné Szűcs Eleonóra tanárnő csapata: Bakos Mátyás Gábor, Bíró Donát, Kriston Gergely voltak.
A hét zárásaként a természetről készült tanulói és tanári fotók eredményhirdetése kerültek kihirdetésre.
A hét folyamán használatba vettük a szabadtéri tanterem kihelyezett padjait, ellenőriztük az iskolaudvar madárodúit, madárfiókákat tanulmányozhattunk udvari fészkeikben, valamint folyamatosan gyűjtöttük az alupalackokat, a kupakokat (Csékmány Hannának), az elemeket, izzókat és az összegyűlt mennyiségek elszállításáról gondoskodtunk, valamint bekapcsolódtunk a Pontvelem Program Elő a Telót Programsorozatába, amelyben régi telefonokat és azok alkatrészeit kezdtük ismét gyűjteni. A szakórákon kiemelt szerepet kapott a fenntarthatóság a hét folyamán és igyekeztünk mindenkit arra buzdítani, hogy járjon továbbra is környezettudatos szemmel.
|