Május 12-én, és az azt megelőző hetekben, a madarak fák fontossága mellett, megemlékeztünk a bennünket közvetlenül körülvevő vízi és vízparti életközösségekről is, az Eger-patak előzőleg számos alkalommal vizsgált szakaszainak ismételt megfigyelésével, a látottak alapján elkészített alkotások iskolai bemutatásával.
Idén rendhagyó módon arra kértük diákjainkat, hogy a poszterek, plakátok, rajzok mellett, készítsenek kisebb szobrokat is, a környezetükben rendelkezésre álló, újrahasznosítható anyagokból, az Eger-patakban vagy partján található (apró, de szemmel még látható) makrogerinctelen, vagy nagyobb élőlényeket (növényeket, illetve állatokat) formázva. A versenyre 36 plakát és 6 makett érkezett.
Az inspirációt a Bisel verseny adta, amelyen minden évben részt vesz, és országos 1. helyezéssel zár iskolánk: https://bisel.hu/a-bisel-rol-roviden
A kiállított alkotásokból egy iskolai verseny szerveződött. A legtöbb szavazatot a drótból, papírból készült, autentikus módon lefestett kék szitakötő, a krepp papírból megformázott csillagszemű teknősbéka, valamint a zoknikból kézzel varrt ötletes százlábú nyerte.
Mindezek mellett, tanulóink egész évben aktívan részt vehettek az udvari madármegfigyelésben, etetésben, itatásban vagy a madárfotózásban, míg mások május 12-re, feleslegessé vált anyagdarabokból, pl. top joy kupakokból vagy termésekből alkottak.
Volt olyan tanulónk, aki a tanév során az iskolaudvaron rendelkezésre álló gesztenyefa lehullott termését felhasználva, mosószert készített és tesztelte is annak hatékonyságát.
Az alkotást megelőzte az Eger-patak mentén kiszervezett számos tanórai tanulmányi séta, mely során a patak parton található korábban ültetett fafajok meghatározása és szemrevételezése történt meg, valamint applikációk (Google Lens, Plant Net, Marlin) segítségével a patakparton előforduló növény és madárfajokat azonosítottunk be.
A május 12-éig beérkező alkotásokat kiállítottuk az aulában, de a gyerekek lehetőséget kaptak arra is, hogy a későbbiekben is alkothassanak a téma kapcsán, így a munkák beérkezése június 10-ig folyamatos.
Az angol idegen nyelvi tanórákon több csoportban, osztályban madárfajokról mintázott origamit hajtogattak a gyerekek, majd egy-egy angol nyelvű leírással mutatták be a kiválasztott madárfajokat.
A program része, hogy a Hunyadi Mátyás Általános iskolában a gyerekek szavaznak a legszebb plakátra és a legjobb makettre.
A fajidiverzitás megőrzése mindannyiunk számára kiemelt feladat, ezt igyekeztünk kihangsúlyozni a patak napokon.
A program főszervezője: Dr. Nagy Éva
Programok
(A nagyításhoz katt. a képekre!)
1. Plakátok
2. Makettek
3. Madármegfigyelés – fotózás a Neumann udvarán
Madáretetés, itatás, megfigyelés a Neumann iskolaudvaron, madáretető regisztrálása a Turdus app-ban – Bora Ádám (11i)
4. Mosószer készítése a Neumann udvarán szedett gesztenyéből
áztatás – hámozás – forralás – lehűtés, tárolás
5. Tanulmányi séták a vizsgált Eger-patak szakaszokon, növény és állatfajok beazonosítása
6. Angol – idegen nyelvi órákon origami madarak hajtogatása – angol nyelvű jellemzése
7. Makettkészítés
8. Eredményhirdetés
 |