Neumann PortálIskolaKollégiumokNIVÁK;
MENÜ
Az iskoláról
Neumann János
Elérhetőségek
Felvételi
AJTP felvételi információk
Tantestület
Tanév rendje
Hírek
Humán szakmacsoport
Természettudományi szakmacsoport
Idegennyelvi szakmacsoport
Informatikai és közgazdasági szakmacsoport
Művészeti szakmacsoport
Osztályfőnöki csoport
Sport
Könyvtár
Keresés a könyvtárban
Arany János Tehetséggondozó Program
ECDL
Érettségi
Felvételi eljárás
Versenyek
Tanügyi dokumentumok
Közzétételi lista
Eredmények
Pályázatok
Külföld kapcsolatok
Támogatóink
Közbeszerzés
Beszámolók és SZJA 1%
Öko face-k
Galéria Új!
Eseménynaptár
May
4
Ballagás
(10:00 óra)
May
3
Végzős évfolyam utolsó tanítási napja
 
May
2
Felvételi döntés visszajelzése az általános iskolás tanulóknak
 
May
1
A munka ünnepe
(tanítási szünet)
Apr
22
Föld Napja
 
Apr
22
Fenntarthatósági témahét
(április 22–26.)
Apr
16
Digitális országos mérés a 10. évfolyamon
 (április 16–18.)
Egymás szavába vágva idézik fel a program részleteit
Február 15-én két osztály, a 11G és a 12H kapott lehetőséget, hogy a Nyitott Kör és a Tünet Együttes közös produkcióján, a Közöd? Avagy esik éppen az alma a fájáról című komplex színházi nevelési előadásán vegyen részt. Kónya Zsófia élménybeszámolója után a két osztályfőnök: Csörgő Mária és Pászthy-Sipos Andrea tanárnők egymás szavába vágva idézik fel a program részleteit.

Kónya Zsófia
 

Jakab: mi vagyunk?

Február 15-én, egy hideg szerdai napon a kíváncsiságtól fűtve siettünk át az osztállyal a Nivákba. Annyival tisztában voltunk, hogy a Tünet Együttessel és a Nyitott Kör tagjaival egy interaktív előadásban lesz részünk, de hogy pontosan mit is várjunk a majdnem egész délutánt kitöltő rendezvénytől, nem tudtuk.
A programhoz a nagy előadót rendezték át. A folyosón egymásra fordított asztalok, székek fogadtak, néha egy-egy mezítlábas alak suhant ki az ajtón, a lendülettől maga után húzva lila vagy kék furcsán felkötözött anyag-ruhájukat. Bevallom, kicsit félve néztünk össze. Mégis mi várhat ránk a teremben? Ami először ledöbbentett az az volt, hogy megkértek minket, vegyük le a cipőnket. Ez valamelyest családiasabb hangulatot teremtett. A társulat rettentő közvetlen volt az osztályhoz. Aztán egy történet kellős közepébe csöppentünk…
Jakab épp most érettségizett, és a végzős bulin a férfi mosdó kövén végezte. Otthon úgy érezte, megfojtják, nem bírja tovább. Kimondta, elmegy. Ezáltal nyert felvételt egy különös „iskolába”, ahol a családi kapcsolatokról beszélgetnek, a sérelmeiket osztják meg egymással, majd könnyebbülnek meg, és ahol talán megtanulnak újra bízni.
Jakabbal együtt az „órákon” mi is részt vehettünk, kifejthettük véleményünket, mivel valóban érdekelte a tanárokat és a diákokat - az őket alakító szereplőket -, hogy mi fiatalok hogyan látjuk és érezzük kapcsolatainkat, a problémáinkat pedig hogyan oldjuk meg. Talán az egyik legmeghatározóbb jelenet az úgynevezett „Kötelék óra” volt, amikor páronként kaptunk egy gumiszalagot, és azzal kellett különböző mozdulatokat tenni - például egyszerre leülni - úgy, hogy megtartjuk egymás súlyát, és nem dőlünk el.
Összességében az interaktív előadás tömény önismeret volt. Gyorsan elrepült az a néhány óra, amit a társulattal együtt töltöttünk, és sok kérdést ébresztett bennünk az otthoni és baráti kapcsolatainkról, a felnőtté válásról, a „kirepülésről”, sőt még a saját gondolatainkról is.

Csörgő Mária – Pászthy-Sipos Andrea
A balettszőnyeg széléről…

PSA: Marcsi! Annyira örülök, hogy mégis elküldted azt a pályázatot! Annak meg még jobban, hogy aztán meg is nyerted azt (kétszeresen!), és nekem adtad a délutáni program lehetőségét!

CsM: De hát mégiscsak veled konzultáltam, hogy mi lehet ez. Magamtól nem mertem volna belevágni. … Ja, de!

PSA: A Tünet Együttesről tudtam, hogy jókat csinál, szóval könnyű volt – a téli szünetben – azt mondani: jó ötlet. Azt azért nem sejtettem, hogy ilyen fontos osztályprogramok is lesznek.

CsM: Megérte mindez akkor is, ha elmaradt néhány tanítási óra.

PSA: Gyanítom többet tanult itt mindenki (beleértve minket is), mint bármilyen didaktikus órán. Olyan kérdésekről gondolkodtatott a „Mester”, amelyek minden osztályfőnöki tanmenettervezetben megjelennek. Nem vagyok biztos benne, hogy ilyen hatásfokkal lehetne róluk csak úgy beszélgetni. Tanítani pláne!

CsM: Meg is lepődtem az osztályomon, mert a srácok gyorsan háttérbe tudták szorítani a már kialakult iskolai szerepeket, egész hamar belejöttek a történetbe.

PSA: Nálunk beletelt egy kis időbe, amíg mertek bekapcsolódni a játékba. Nálatok mi volt az a pont, ahonnan működött a valódi ráismerés?

CsM: Nagyon erős volt az a jelenet, mikor mindenki szajkózott egy-egy családi intelmet vagy megnyilvánulást. … Én is bemondtam volna az enyémet, ha nem lett volna rajtam sem cipő.

PSA: Igen, a zokni adott egy amolyan otthon-érzést… Mi lett volna a te mondatod?

CsM: „Ezt is nekem kell megcsinálni”

PSA: Kérdőjel van a végén?

CsM: Sajnálkozójel van a végén.

PSA: Jó, azt mindenki ismeri. Gondolom. … Különben ez nálunk is fontos pont volt. Hallottam, hogy a fiatalok akarnak saját (!) mondatot figurázni ki. Megnyugtatólag hatott rájuk, hogy másnak is vannak ilyenek, és így már talán nem is bosszantja őket annyira a „sajátjuk”.

CsM: Külön poén volt, ahogy Lili vezényelte a démonokat. Erősítette és halkította, gyorsította és lassította az egyszerre elhangzó „bölcsességeket”.

PSA: Zsófi is élvezte az irányítást, a többiek pedig egész jól engedelmeskedtek neki.

CsM: És azt figyelted, hogy volt olyan gyerek, aki kiszállt, mert eltalálta a játék; más pedig éppen ekkor szállt be?

PSA: Ó, nagyon is! Sok találat volt. A döntéshelyzetek közül sokról tudtam, kit érint, de néha a reakciók voltak árulkodók. Veszélyesnek is ítéltem egyik-másik helyzetet, de a legprofibb drámapedagógusok jöttek el. Tetszett, hogy nem ítélkeznek, de terelnek, racionális és érzelmi szempontokat egyaránt figyelembe véve. Azért ez manapság nem kevés!

CsM: Nálatok milyen mélységben vetettek fel közéleti kérdéseket?

PSA: Először a felnőttség kapcsán a szavazati jog került szóba, és erre rendre vissza is tértek. Úgy volt szó politikáról, hogy nem politizáltak, de a szélsőségektől egyértelműen elhatárolódtak. Egyedül ez vállalható szerintem. … Érdekes volt, amikor a külföldi munkavállalás jelent meg egy családszimuláció során. Ez is sokakat érintett személyesen, de ha akarom (ha nem!), akkor ez közéleti kérdés, is.

CsM: Szerinted olvassa ezt valaki…

PSA: (Persze: Humán Zsuzsi!) … valaki, aki szívesen venne részt hasonló programon, esetleg szervezne ilyet?

CsM: Azt megjegyezném, hogy a „nyitott kör” ugyan egy paradoxon, de egyébként meg: www.nyitottkor.hu, ahol ezt a pályázatot is találtam.

PSA: Láttam, rendszeresen vannak hasonló lehetőségek. Én már gondolkodom, kiknek és melyik színházpedagógiai programot akarjam legközelebb, mert valóban komplex színházi nevelés mindez.

 


Copyright © 2009   Neumann János Gimnázium, Technikum és Kollégium
3300 Eger, Rákóczi út 48.
tel.: (36) 536-070
www.nejanet.hu
Powered by: gsonline WebNDesign